Zavodňuje nás perlivá voda stejně jako ta neperlivá?

Zavodňuje nás perlivá voda stejně jako ta neperlivá? Zdroj: shutterstock.com

Letní vedra přetrvávají a všichni hledáme chutné a zdravé způsoby, jak dodržovat pitný režim. Vyvstává několik neodbytných otázek: Je perlivá voda vlastně zavodňující a je pro nás stejně dobrá jako čistá voda bez bublinek?

Jen v USA se sodovky loni prodalo celkem za 1,8 miliard dolarů. Vypadá to, že si prostě mnozí lidé rádi užívají bublinky.

Protože na trhu existuje spousta značek, příchutí a variant, pro účel tohoto článku se budeme bavit o perlivé vodě bez příchuti, což je voda, ve které je stlačený oxid uhličítý. Oxid uhličítý vytváří perlivost neboli bublinky, a dělá perlivou vodu zábavnější, než je obyčejná kohoutková voda.

Zdroj: www.shutterstock.com

Na internetu koluje několik mýtů o perlivé vodě a jejích negativních vedlejších efektech. Podívejme se na některé z nich:

Mýtus č. 1: Perlivá voda poškozuje zubní sklovinu

Dobrá zpráva pro příznivce perlivé vody! Perlivá voda má pH 5 a to není dostatečně nízké na to, aby narušilo zubní sklovinu. Vyplývá to ze studie publikované v deníku Americké dentální společnosti. Ale i když neochucená perlivá voda neubližuje našim zubům, buďte opatrní u ostatních šumivých nápojů (jako jsou sladké limonády jako kola), které mohou napáchat spoušť ve vašich ústech.

Podívejte se na obal vaší perlivé vody. Pokud máte obavy o zdraví svých zubů, je nejlepší vybrat vodu bez přidaných příchutí, cukru a kyselin, protože ty mají největší potenciál zuby narušit.

Mýtus č. 2 Perlivá voda uvolňuje vápník z kostí a může způsobit osteoporózu

Když studie prokázaly, že je konzumace limonád spojená s poklesem hustoty minerálů v kostech, a to obvzlášť u žen, má to co dočinění zejména s konzumací koly, nikoli sycených nápojů obecně. V jiné studii měli výzkumníci jednu skupinu dobrovolníků, která pila denně sycenou vodu a druhou skupinu, která pila denně vodu nesycenou, a to po dobu osmi dnů, a žádná ztráta minerálů v kostech nebyla prokázána ani v jedné z těchto skupin.

Mýtus č. 3: Perlivá voda nezavodňuje tolik jako obyčejná voda

Další dobrá zpráva: Perlivá voda zavodňuje stejně jako čistá voda. Americký deník klinické výživy porovnal neperlivé, sycené a další oblíbené nápoje (kolu, džusy, pivo, kávu, čaj a mléko) a zjistilo se, že ohledně zavodnění těla mezi nimi není rozdíl.

To nemusí odpovídat tomu, co jste slyšeli o kávě a čaji, a jejich dehydrujících účincích na naše těla, ale studie prokázaly, že běžní konzumenti kávy a čaje nejsou těmito nápoji dehydrováni, pokud je pijí s mírou. Ve skutečnosti konzumentům kávy, kteří vypijí běžně 3-6 šálků denně, nebyly nalezeny žádné změny ohledně vody v těle. V zásadě, běžná konzumace kofeinu v podoě kávy a čaje tělo zavodňuje, poté co si tělo navyklo na příjem kofeinu, který by jinak měl močopudný nebo dehydrující účinek. Nepravidelná konzumace kofeinu v podobě kávy a čaje naopak dehydruje.

Zdroj: www.shutterstock.com

Ale zpět k perlivé vodě. Americká agentura USDA doporučuje perlivou vodu jako dobrou alternativu ke slazeným nápojům jako způsob, jak snížit riziko obezity.

Jediný případ, kdy byste měli zvolit nesycenou vodu místo perlivé, je když jste náchylní k nafouklému bříšku. Oxid uhličitý v perlivé vodě může způsobit plynnatost a vést k nadýmání a následnému nepohodlí. Na každého to však může působit jinak.

Takže pokud se teď v létě potřebujete osvěžit, neváhejte a sáhněte po perlivé vodě. Zavodňuje a neubližuje vašim zubům a kostem.

Publikováno: 9. 8. 2018 13:15 Nahlásit obsah