Bylinky, které zvládne vypěstovat každý

Bylinky, které zvládne vypěstovat každý Zdroj: shutterstock.com

Nemusíte mít zahradu ani mít geniální pěstitelské schopnosti, aby vaše jídlo každý den vonělo po čerstvých bylinkách. Kromě snadného pěstování a výborné chuti mají bylinky mnoho dalších benefitů, zejména těch zdravotních. Tak neváhejte, těchto 5 bylinek vypěstuje opravdu každý.

Proč pěstovat vlastní bylinky? 

Nad pěstováním vlastních bylinek byste neměli váhat ani vteřinu. Důvodů je hned několik. Ten hlavní z nich: čerstvé bylinky se hodí téměř do každého jídla, kterému dodají život a dochutí ho tak, jak by to sušené bylinky nedokázaly. Mít čerstvé bylinky doma vám vše zjednoduší, nebudete kvůli nim muset běhat do obchodu a co víc - to, co si doma vypěstujete, je vždy lepší (i levnější). 

Dalším neméně důležitým benefitem pěstování bylinek je to, že bylinky jsou zdravé. Obsahují velké množství vitamínů a minerálů. Když budete mít bylinky vždy doma, určitě je budete používat častěji a vaše tělo vám za to poděkuje.

Výhodou je také to, že k pěstování bylinek nepotřebujete zahradu ani velký dům. Bylinky vám nezaberou moc prostoru, postačí jim balkon nebo i místo na parapetu u okna. A tak se vejdou i do té nejmenší kuchyně, kde je budete mít vždy po ruce. Navíc dobře vypadají. Tak jako každá pokojová rostlina, tak i bylinky vnesou do vašeho bydlení život.

Pěstování bylinek může být také zábavným koníčkem, který může mít dobrý vliv  na vaše duševní zdraví. Péče o rostliny je totiž něčím uklidňující a může být prostředkem, jak se zbavit stresu. 

5 druhů bylinek, které snadno vypěstujete i uvnitř

1. Bazalka

Kdo by nemiloval bazalku na pizze nebo těstovinách? Nebo v jakémkoliv salátě či v podobě bazalkového pesta? Bazalka chutná skvěle v různých kombinacích, a tak se vám bude hodit při každém vaření. Navíc má několik výhod pro vaše zdraví. Má protizánětlivé účinky, pomáhá redukovat stres a bojuje proti rakovině. Pokud bazalku pěstujete uvnitř, zaměřte se spíše na menší druhy, které nebudou potřebovat tolik prostoru. 

Nevíte, co s nově vypěstovanou bazalkou? Zkuste tento recept. 

2. Pažitka

Na pečené brambory, do polévek nebo na čerstvé pečivo? I pažitka má mnoho využití. Navíc obsahuje mnoho živin, zejména hodně železa, vápníku, vitamínu A a C. Pažitka vyroste téměř všude, vypěstovat ji doma tedy není vůbec těžké. Jen dbejte na to, abyste vždy utrhli pouze třetinu svazku. 

Zdroj: shutterstock.com

3. Koriandr

Koriandr mnoho lidí miluje a mnoho lidí nesnáší. Pokud se řadíte do první skupiny, můžete koriandr přidat do různých omáček, polévek i pod maso. Koriandr je bylina s malým množstvím kalorií a neobsahuje žádný cholesterol. Naopak je plný antioxidantů, vitamínů a vlákniny. Ačkoliv je životnost koriandru krátká, velmi snadno se pěstuje. Chcete-li ho mít doma vždy zásobu, zkuste koriandr pěstovat v dvoutýdenních až třítýdenních intervalech. 

Zkuste koriandrovou zálivku, která se hodí k masu i do salátů. 

4. Oregano

Další bylina, kterou si doma snadno vypěstujete, je oblíbené oregano, které se hodí snad ke každému jídlu. Oregano však není jen bylinou, která jídlo výborně dochutí. Je také skvělým antioxidantem, funguje protizánětlivě a antibakteriálně. Při pěstování poznáte jeho výhodu zejména ve snadném množení pomocí dělení nebo řízkování. 

5. Petržel 

Petržel je ozdobou pro každý talíř. Krom toho je ale také velmi chutná. Obsahuje množství vitamínů K, C a A a je zdrojem železa. Petržel může růst i několik měsíců. Při sklízení však nezapoměňte řezat nejprve vnější listy, aby rostla ze středu. 

Autor:
Publikováno: 8. 8. 2018 15:10 Nahlásit obsah