Proč je dobré při dietě "podvádět"?

Proč je dobré při dietě "podvádět"? Zdroj: shutterstock.com

Snažíte se jíst zdravě nebo držíte dietu, ale někdy prostě nedokážete odolat a dáte si něco "zakázaného"? Pak pro vás máme dobrou zprávu. Občasné "podvádění" při dietě ničemu neškodí, naopak může mít na dietu i vaše zdraví dobrý vliv.

Pokud jste se rozhodli změnit svůj jídelníček a jíst zdravěji nebo se snažíte držet určitou dietu, jistě víte, že to není jednoduché. I když se vám může dařit jíst pouze to, co chcete a cítíte se dobře, dřív nebo později pravděpodobně přijde chvíle, kdy budete mít tendence "podvádět" a dát si něco, co jste sami sobě zakázali. Můžete jít na oslavu, kde bude spousta nezdravého jídla, do vaší oblíbené restaurace nebo najednou dostat chutě na něco nezdravého. Co v takovém případě dělat? 

Samotné slovo "podvádět" nám hned evokuje něco negativního. Při jakémkoliv jídelníčku nebo dietě, kterou držíte, je však zapotřebí si uvědomit, že klíčem k úspěchu je umírněnost. Když tedy jednou za čas uklouznete a dáte si tu čokoládu, chipsy nebo pizzu, může to mít na vaši dietu dokonce pozitivní účinek. Naopak přehnaná obsese tím, abyste jedli pouze zdravě, vám může způsobit stres a dokonce se lehce může stát, že si tak k jídlu vybudujete nezdravý vztah. Snažte se tedy jíst zdravě, ale občas si dovolte to prostě neřešit.

Zdroj: shutterstock.com

4 důvody, proč je "podvádění" při dietě zdravé 

  • Redukuje velké chutě

Někteří lidé mohou trpět nezahnatelnými chutěmi, zejména pokud je nějaká potravina v jejich jídelníčku zakázána. Když si občas dovolíte nějaké nezdravé jídlo či sladkost, snížíte tak chutě vzniklé touhou po něčem, co člověk nemůže mít. Nemějte pocit, že vás dieta příliš svazuje. 

  • Držíte se svých cílů 

Když víte, že přijde "odměna" nebo "pauza" a vy si budete moct dát, co chcete,  bude pro vás jednodušší se držet svých cílů. S vědomím, že kvůli dietě byste si museli vaše oblíbené jídlo nebo sladkost odpírat do konce života, byste se na to nejspíš brzo vykašlali. 

  • Reguluje hormony

Hormony hrají velkou roli v tom, jestli máte chuť k jídlu. A to především hormony ghrelin a leptin. Pokud někdo dočasně zvýší svůj příjem kalorií, tyto hormony se dostávají do rovnováhy, což napomáhá tělu lépe ovládat hlad a výdaje energie. Jedna studie ukázala, že produkce leptinu, hormonu potlačujícího chuť k jídlu, se může zvýšit až o 30% po dobu 24 hodin poté, co sníte jídlo bohaté na sacharidy. 

  • Psychická přestávka

Zdravé stravování může být slušnou zátěží pro psychiku, hlavně pokud neustále přemýšlíte nad tím, co je "dobré" a co "špatné". Když si dovolíte občas "podvádět", vaše mysl si může udělat přestávku, zklidnit se a nestresovat se. 

Zdroj: shutterstock.com

"Podvádění" tedy může být v případě, kdy se snažíte držet dietu, užitečné. Dovoluje vám to se kvůli jídlu tolik nestresovat a naplno si užít některé situace, jako jsou oslavy nebo večer s přáteli. Dovoluje vám to udržovat balanc. Užívejte si to, že jíte zdravě a děláte tak něco dobrého pro své tělo, ale klidně si jednou za čas ten dortík dopřejte. 

Autor:
Publikováno: 17. 9. 2018 13:07 Nahlásit obsah